Narkopentekostalism: Reflektioner över det religiösa våldets Brasilien

Publicerad i Signum nr 4 2022

På taket till en vattencistern i Zona Norte i mångmiljonstaden Rio de Janeiro har en stor lysande Davidsstjärna rests. Cisternen ligger i det som sedan två år tillbaka, av den kriminella organisationen Terceiro Comando Puro, fått namnet Complexo de Israel. Mitt under pandemin stängde drogkartellen av samtliga infarter till fem angränsande stadsdelar och förklarade ett område med över 130 000 invånare som sitt territorium.

Det är i sig inte nytt. Men vad som utmärker Complexo de Israel är inte bara storleken på det område Terceiro Comando Puro tar i anspråk, utan också hur de förstår sig själva som den ”levande gudens armé” inbegripna i ett heligt krig. Måltavlor blir de i området tidigare så livaktiga afrobrasilianska religionerna. I Complexo de Israel har flera tempel förstörts, och att klä sig i vitt har blivit förenat med risk; färgen förknippas med Iemanjá, den orixá (ande eller gudom) av yorubaursprung som som beskyddar allt vatten och också identifieras med jungfru Maria. Bilder av afrobrasilianska orixás liksom av katols­ka helgon har ersatts med Davidsstjärnor, israeliska flaggor och vissa specifika Bibelord. Mer än en relation till Israel som politiskt projekt, anspelar Davidsstjärnorna på idén om att det judiska folkets återvändande till det heliga landet förebådar Kristi återkomst. I Complexo de Israel är det den organiserade brottsligheten i frälst tappning som styr. Forsätt läsa här.